Fleksibel anvendelse og fornuftig investering

3B Dienstleistung sværger til Park Ranger 2150 fra Egholm – både som køb og udlejning

Fleksibel anvendelse og fornuftig investering

3B Dienstleistung sværger til Park Ranger 2150 fra Egholm – både som køb og udlejning.

Ejendomsservicevirksomheden 3B Dienstleistung har i adskillige år været en af de vigtigste og mest loyale kunder i Berlin og de nye delstater hos den danske redskabsbærerspecialist Egholm. Da vinterredskaber og pleje af grønne områder og belægninger er af afgørende vigtighed for den familieejede virksomhed, kommer det tætte samarbejde ikke som en overraskelse. Arbejdsmaskinerne fra Egholm lader sig fleksibelt og hurtigt ændre efter skiftende krav og overbeviser med effektivitet og enkelthed, og opfylder dermed alle 3Bs ønsker. For at maskinerne altid er klar til drift, især i vintermånederne, er samarbejdet med Reinigungstechnik GmbH Werner Marzahn desuden en vigtig faktor. De kvalificerede og veluddannede teknikere fra Egholms mangeårige handels- og servicepartner (Reparatur-und Servicebetrieb GmbH Werner Marzahn) garanterer, at hver eneste af de mere end 20 Park Ranger 2150 arbejder effektivt, selv under de sværeste vejrbetingelser.  

Hvis man i Berlin og omegn beskæftiger sig med ejendomsservice, have- og landskabspleje eller hotelservice, er 3B Dienstleistung Deutschland GmbH et velkendt navn. Ejendomsservicevirksomheden, som blev grundlagt i 1982, er en af de mest velansete repræsentanter for branchen i regionen og virksomheden er den dag i dag stadig under ledelse af grundlægger Jörg Benthins familie. Virksomheden er dog ikke kun en succes i den tyske hovedstad – siden den tyske genforening for 30 år siden, har virksomheden åbnet afdelinger i bl. a. Dresden og Leipzig, og servicerer dermed store dele af de nye delstater. Serviceporteføljen fokuserede fra begyndelsen på infrastrukturelle serviceydelser, herunder især vintertjeneste, og for at kunne udføre dette arbejde grundigt og effektivt, har 3B de sidste 15 år stolet på Egholms effektive teknik.

 

Norbert Birkendorf (Group Rental Manager Egholm A/S), Markus Toller (Abteilungsleiter für Grund- und Sonderreinigung bei 3B) og Bernd Marzahn, (Adm. direktør, Reinigungstechnik GmbH Werner Marzahn)

En ukompliceret allrounder

Kravene til redskabsbærerne var dengang grundlæggende de samme som i dag: Effektivitet under forskellige anvendelsesformer, enkel betjening og fremfor alt pålidelighed. Da 3B bruger maskinerne hele året rundt og da de også parkerer i det fri om vinteren, afhænger det sidste direkte af en robust konstruktion. ”Batteriet og motoren skal også fungere optimalt når det bliver rigtigt koldt om vinteren. En maskine, der ikke starter om morgenen, når vi skal ud og rydde sne, ville ikke være en mulighed for os”, forklarer Markus Toller, afdelingsleder for grund- og specialrengøring hos 3B. Derudover arbejder servicevirksomheden især i Berlin for private kunder indenfor ejendomsbranchen, og her kræves der oftest små og manøvredygtige maskiner. Her passer Park Ranger 2150 fra Egholm perfekt ind i billedet. De mange forskellige redskaber gør redskabsbæreren meget alsidig og anvendelig til alle årstider. Hvor sneploven og saltsprederen bliver brugt om vinteren, er de forskellige river og koste ideale til effektiv pleje af grønne områder og belægninger i de varmere måneder på året. Denne ukomplicerede fleksibilitet begejstrer ikke kun ledelsen hos 3B: ”Vores medarbejdere sætter i hverdagen stor pris på en logisk og selvforklarende betjening”, siger Toller begejstret. 

 

Udlejning og køb

Udlejning og køb

Det er derfor ikke overraskende, at det ved 22 af de aktuelt 24 maskiner fra Egholm hos 3B drejer sig om en Park Ranger 2150. I øjeblikket består servicevirksomhedens vognpark 50 % af lejede maskinen og 50 % af købte maskiner. For at gøre den økonomiske risiko så lav som mulig og ikke komme til at sidde på ubrugte maskiner, udnytter virksomheden muligheden for at leje. Det er ofte den eneste mulighed for at reagere uden større investeringer, når der med kort varsel opstår kundemæssige forandringer. 

Markus Toller fortæller om interessen i yderligere investeringer: ”Vi servicerer adskillige store boligkvarterer i Berlin, herunder grønne områder og belægninger med 10.000 kvadratmeter og mere. Det er slet ikke muligt uden effektive og pålidelige maskiner. Park Ranger 2150 er sådan en maskine og vi kan bruge den hele året rundt. Om efteråret fjerner den løv, om vinteren sne, om foråret resten af strøelsen og om sommeren støv og andet affald. Maskinen er dermed en god investering for os.” For at de købte maskiner bliver ligeså fleksible som de lejede, er det desuden muligt at leje enkelte redskaber. Det bliver dermed ikke kun muligt at reagere ukompliceret på nye situationer uden at investere mange penge - 3B skal heller ikke bruge ressourcer på at opbevare redskaberne, når de ikke er i brug.” 

Fuld produktudnyttelse

Fuld produktudnyttelse

Enkelthed er ikke kun et afgørende kriterie for 3B. Serviceteknikerne, som sørger for problemfri drift, slipper takket være den simple og gennemtænkte konstruktion af Park Ranger 2150 for meget unødigt detektivarbejde. ”I 90 % af tilfældene kan vi straks genkende problemet. Da køretøjet stort set ikke indeholder elektronik og den kun har ændret sig en anelse siden lanceringen, ved vi straks hvad vi skal gøre og vi har reservedele på lager”, siger Bernd Marzahn, direktør i Werner Marzahn Reparatur- und Servicebetrieb GmbH om maskinens mange fordele. De erfarne teknikere, hvoraf to er uddannet specielt i Egholm-maskiner, er ansvarlige for ca. 200 maskiner. Norbert Birkendorf, Group Rental Manager hos Egholm, fremhæver også arbejdet med den mangeårige handels- og servicepartner: ”Vi har nu arbejdet sammen med Marzahn i 13 år. I denne periode har vi i og omkring Berlin solgt mere end 100 maskiner samt med succes udført utallige reparationer og vedligeholdelsesopgaver. Det er vi meget tilfredse med.

Et tillidsfuldt blik ind i fremtiden

Et tillidsfuldt blik ind i fremtiden

Følgerne af den vanskelige aktuelle situation mærker 3B og Marzahn på forskellig vis. ”Corona gør det svært at planlægge fremtiden, men vi satser stadig på at investere i vores vognpark”, siger Toller om situationen. Efterspørgslen efter serviceydelser indenfor privat ejendom er i hvert fald mere sikker end i andre brancher. Bernd Marzahn beskriver ligeledes forandringerne indenfor handel og service: ”Vores handel med nye maskiner stoppede stort set fra den ene dag til den anden, da man mange steder valgte at nedprioritere investeringer. I stedet blev ældre maskiner, som skulle have været udskiftet, repareret en gang mere. For os har de sidste måneder derfor betydet, at vi har måttet skifte i den retning.

Ikke desto mindre ser begge optimistisk på udviklingen og samarbejdet med Egholm - et resultat af et langt og tillidsfuldt samarbejde med producenten. ”I 3B har vi en kunde, som virkelig forstår fordelene ved maskinerne og præcis ved, hvornår og hvilken maskine det giver mening at anskaffe. Marzahn står som servicepartner helt og holdent bag vores produkter og repræsenterer os på bedste vis. Desuden behandler vi altid hinanden ærligt og rimeligt”, siger Norbert Birkendorf om grundene for den gensidige påskønnelse. Og på dette grundlag står intet i vejen for et succesfuldt samarbejde i årene fremover. 

LÆS MERE OM EGHOLM RENTAL

Flere nyheder